maandag 21 januari 2008

Francinneke

Hoe kan ik het verhaal van Eddie de Ridder op het Zwarte Paard verder zetten zonder over zijn grote liefde te vertellen. Want Francinneke De Harlot (zo was haar volledige naam) kunnen we toch echt wel beschouwen als zijn grote liefde. Het was ook zijn enige liefde.
De mama van Francinneke was Charlotte The Harlot, een vrouw van lichte zeden die in Engeland op de vlucht was gegaan omdat ze zwanger geworden was. Want zwanger zijn betekende dat ze verschillende maanden niet zou kunnen werken, dus wilde haar pooier van haar af. Slim als ze was had ze dit al voorzien en een beetje geld achter gehouden. Zo kon ze de grote oversteek maken en kon ze hier terecht.
Maar haar kind kon ze niet zelf houden en dus legde ze het te vondeling. Ik had haar nog zo gezegd dat ze het moest opgeven voor adoptie, maar ze wilde niet luisteren. Want beste lezer, u weet het nu toch, ik leefde reeds in de donkere middeleeuwen. Een goeie 900 jaar geleden werd ik geboren en dus heb ik dit verhaal uit eerste hand. Mijn buurvrouw was dus Charlotte The Harlot. Haar kind legde ze voor mijn deur, maar het noodlot wil dat ik toen net op vakantie was naar het Midden Oosten. De kruisvaarders achterna.
Helaas werd Francinneke gevonden door enkele nonnekes die geen al te beste bedoelingen hadden. Ze zagen in Francinneke een goeie meid. Als die later groot zou wezen, dan kon die het hele klooster kuisen en voor iedereen koken. Uit dankbaarheid omdat de nonnekes haar hadden grootgebracht.
Toen ik jaren later terugkwam van mijn reis, was Francinneke echter al terug uit het klooster. Ze was 15 en de nonnekes hadden haar betrapt met meneer pastoor. "Ik was de duivel aan het uitdrijven", probeerde die zich nog te redden, maar het mocht niet baten. De pastoor mocht in een andere parochie gaan werken en Francinneke werd overal buitengesloten.
Behalve bij onze koene held Eddie de Ridder op het Zwarte Paard.
To be continued.....

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Waar haal jij toch die inspiratie vandaan? :o)))
We'll stay tuned!

Anoniem zei

:-)