vrijdag 13 juni 2008

Steun

Misschien hebt u het al gemerkt... muziek speelt een redelijke rol in mijn leven. Nummers die op mijn lijst van all time favourites komen, staan daar meestal omdat de teksten me iets zeggen. Elke frustratie, verdriet, pijn of wat dan ook verdwijnt als sneeuw voor de zon als ik het juiste nummer keihard kan meebrullen.
Soms is die tekst erg duidelijk, soms voor interpretatie vatbaar. Maar op de moeilijke momenten in mijn leven blijft om één of andere reden toch steeds ook het juiste nummer in mijn achterhoofd spelen.
Toen 3 jaar geleden mijn vader stierf, waren we er allemaal bij in het ziekenhuis. Hij was 's morgens snel slechter geworden en tegen 's middags was duidelijk dat zijn laatste gevecht ten einde liep. Iedereen was verwittigd, zijn kinderen stonden er allemaal bij. Toen het echt op het einde liep, ben ik bij hem gaan staan en heb zijn hand vastgenomen. Ik wilde niet dat hij het gevoel zou kunnen hebben dat hij alleen was bij die laatste ademstoot.
Zachtjes heb ik hem toegefluisterd dat het oké was, dat hij mocht vertrekken, dat het goed geweest was. Hij heeft nog zachtjes in mijn hand geknepen, maar of hij dat bewust deed...dat kan ik hem nooit meer vragen. De enige reden dat ik op dat moment mijn tranen kon bedwingen, was het liedje dat in mijn hoofd speelde. "My last Breath" van Evanescence. Het heeft me toen recht gehouden en staat daarom nog altijd in mijn top 10.
Vandaar...





3 opmerkingen:

Anoniem zei

Daar word ik nu ook stil van... Evanescence kan ik zeker ook smaken. Een prachtige krachtige stem heeft die dame.
Muziek kan wonderen verrichten, inderdaad.

Anoniem zei

Mijn hart begon op hol te slaan toen ik uw tekst las.
Liedjes kunnen wonderen doen voor vele mensen...liedjes die aanleunen bij wat je op dat moment voelt...doet goed.

groetjes

Anoniem zei

Herkenning.
Muziek vertaalt bij mij ook mijn emoties, het voedt ze of ventileert ze.
Toen mijn ma plots overleed greep ik zonder nadenken naar het nummer "The Scientist" van Coldplay. Wellicht zijn de lyrics met een andere bedoeling geschreven, maar ik vond hem perfect passen bij mijn emoties van toen. Nu nog trouwens, dat gaat nooit meer weg. Als ik het nummer hoor op de radio herbeleef ik alles alsof het net gebeurde, ook al is het intussen 4 jaar geleden. En zo is dat met vele songs. Ik kan daar zo geweldig in opgaan dat ik er kou of warm van krijg. Tja, muziek is mijn leven, mijn zuurstof.