vrijdag 4 juli 2008

Hij is er

De volgende weken zal je me vaak met mijn nieuwe vriend zien. De nieuwe van Elizabeth George, "Careless in Red". Haar nieuwe Thomas Lynley-boek.
De reden dat ik haar boeken zo graag lees? Gewoon omdat ze eigenlijk altijd 2 romans tegelijk schrijft. Er is een spannende plot, een moordzaak die moet opgelost worden door haar hoofdpersonages. Het tweede boek zijn de dagelijkse beslommeringen van die hoofdpersonages. Hun liefdesperikelen, hun problemen, hun hoogtepunten, hun leven kortom.
Ze spaart haar personages ook niet. Laat ze worstelen met de moeilijke privé-beslissingen die ieder van ons moet nemen. Je kan elk boek wel apart lezen, maar er valt zoveel meer op zijn plaats als je ze in chronologische volgorde leest. Ook al wordt elke moordzaak afgerond, je ziet de personages evolueren in de loop van de boeken.
Als ik een boek lees, dan zit ik daar middenin. Mijn verbeelding laat het me toe alles voor mijn ogen te zien gebeuren. Haar laatste boek heb ik tegen het einde aan enkele weken opzij gelegd. Telkens ik verder begon te lezen kreeg ik tranen in mijn ogen. Want je gaat onbewust toch meeleven met die hoofdpersonages en ze beschreef het drama zo levensecht...
Nu kan ik dus eindelijk aan het volgende deel beginnen.

Geen opmerkingen: